Polacy kochają samochody elektryczne. Nie chodzi tu jednak o nowe, kupowane w salonach samochodowych - te są ekstremalnie drogie. Nasi rodacy chętnie przerabiają swoje spalinowe auta na prąd.
(fot. Zbigniew Kopeć ) |
Korzystając z usług polskich warsztatów już za 15 tys. zł można odmienić swoje wysłużone auto na ekologiczne cacko. Chętnych nie brakuje - informuje "Metro". Zbigniew Kopeć z Gdańska w ciągu półtora roku przerobił ponad setkę aut. Koszty takiej usługi zależą od wagi auta i jak długi ma mieć zasięg na jednym ładowaniu.
- Mam tyle telefonów od zainteresowanych, że zlecenia przyjmuję już tylko mailowo, bo bym słuchawki nie odkładał - opowiada Zbigniew Kopeć. - Za 15 tys. zł przerobię auto wielkości Deawoo Tico, które będzie miało takie osiągi (przyspieszenie i prędkość maksymalną) jak przedtem, a na jednym ładowaniu przejedzie 50 km. Ale za 100 tys. przerobiłem Toyotę Corollę, która przejedzie 700 km bez ładowania.
(fot. Zbigniew Kopeć) |
Oczywiście pozostają jeszcze koszty wymiany zużytych akumulatorów. Zwykłe, kwasowe w małym samochodzie miejskim wytrzymują 3-5 lat. Jeśli jednak zdecydujemy się na litowe, o wymianie akumulatorów będzie można zapomnieć nawet na 20 lat. Jak zapewnia gdański konstruktor, konieczność wymiany akumulatorów nie sprawia, że jazda autem elektrycznym nie jest opłacalna. Akumulatory amortyzują się dość szybko.
(fot. Zbigniew Kopeć) |
Mimo potencjalnych oszczędności, na masową przeróbkę aut służbowych nie zdecydowała się jeszcze ani jedna polska firma. Główną przeszkodą jest brak infrastruktury do ładowania akumulatorów. W Zachodniej Europie nikogo już nie dziwią zaaranżowane w centrach miast miejsca, w których można uzupełnić zapas prądu w akumulatorach. W Polsce na przełomie maja i czerwca firma e+ uruchomiła 12 pierwszych punktów ładowania. Docelowo ma ich powstać 300, ale to i tak za mało, by zachęcić ludzi do używania aut elektrycznych.