niedziela, 3 lipca 2011

Silnik 1.9 TDI

Wśród silników wysokoprężnych nie znajdziemy bardziej popularnej jednostki niż 1.9 TDI. Produkowana od 1991 r., wielokrotnie modernizowana, znalazła zastosowanie w kilkudziesięciu modelach i co najważniejsze, cieszy się dobrą opinią użytkowników.
 
Z perspektywy prawie dwóch dekad można stwierdzić, że silnik 1.9 TDI okazał się wielkim sukcesem koncernu Volkswagena. Pierwsza 90-konna wersja pojawiła się w 1991 r. w Audi 80, ale już po dwóch latach trafiła pod maskę VW Golfa III, a później kolejne odmiany niemal do wszystkich modeli firmy i stały się przebojem.Moc i oszczędność
Istotą silnika TDI jest bezpośredni wtrysk paliwa pozwalający uzyskać dużą moc przy niskim zużyciu paliwa. Początkowo był on realizowany przy pomocy rotacyjnej pompy wtryskowej i dwustopniowych wtryskiwaczy (to rozwiązanie debiutowało rok wcześniej w motorze 2.5 TDI), jednak pod koniec lat 90. XX wieku system ten zaczęto zastępować pompowtryskiwaczami mogącymi uzyskiwać ciśnienie wtrysku nawet 205 MPa. W stosunku do silników konkurencji, w których w większości stosowano wtrysk common rail, jedyną wadą silników 1.9 TDI (zwłaszcza z pompowtryskiwaczami) okazała się dość głośna praca. Jest to jednak dokuczliwe tylko w autach niższej klasy, które nie mają skutecznego wyciszenia wnętrza.
(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Natomiast poza wymienionymi wcześniej zaletami warto podkreślić dużą trwałość tej jednostki, co sprawia, że nawet leciwe auta napędzane tym silnikiem cieszą się wciąż dużą popularnością. Oczywiście, nie każda wersja motoru 1.9 TDI jest równie niezawodna. Najlepiej pod tym względem wypadały pierwsze silniki z pompą rotacyjną o mocy 75, 90 i 110 KM. Na miano prawdziwego długodystansowca zasługuje zwłaszcza prosta i bardzo popularna wersja 90-konna, która w dobrej kondycji potrafi pokonać nawet 500 tys. km. Jej atutami są prostota i dość niskie koszty napraw - na ogół nie ma jeszcze dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią (oprócz serii AHH i ALH).
Nowsze silniki 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami są bardziej skomplikowane, mają więcej wrażliwych elementów i wymagają przestrzegania bardziej rygorystycznych zasad obsługi. Przede wszystkim trzeba w nich stosować specjalny olej silnikowy dostosowany do pracy przy dużych naciskach. Ponadto bardzo ważna jest terminowa wymiana paska rozrządu z powodu dużego zagrożenia zerwaniem. Interwał wymiany różni się w zależności od m.in. modelu auta i kodu silnika. W początkowym okresie zalecano wymianę nawet co 60 tys. km, później co 90 tys. km i 120 tys. km.