Istotą silnika TDI jest bezpośredni wtrysk paliwa pozwalający uzyskać dużą moc przy niskim zużyciu paliwa. Początkowo był on realizowany przy pomocy rotacyjnej pompy wtryskowej i dwustopniowych wtryskiwaczy (to rozwiązanie debiutowało rok wcześniej w motorze 2.5 TDI), jednak pod koniec lat 90. XX wieku system ten zaczęto zastępować pompowtryskiwaczami mogącymi uzyskiwać ciśnienie wtrysku nawet 205 MPa. W stosunku do silników konkurencji, w których w większości stosowano wtrysk common rail, jedyną wadą silników 1.9 TDI (zwłaszcza z pompowtryskiwaczami) okazała się dość głośna praca. Jest to jednak dokuczliwe tylko w autach niższej klasy, które nie mają skutecznego wyciszenia wnętrza.
(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl) |
Nowsze silniki 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami są bardziej skomplikowane, mają więcej wrażliwych elementów i wymagają przestrzegania bardziej rygorystycznych zasad obsługi. Przede wszystkim trzeba w nich stosować specjalny olej silnikowy dostosowany do pracy przy dużych naciskach. Ponadto bardzo ważna jest terminowa wymiana paska rozrządu z powodu dużego zagrożenia zerwaniem. Interwał wymiany różni się w zależności od m.in. modelu auta i kodu silnika. W początkowym okresie zalecano wymianę nawet co 60 tys. km, później co 90 tys. km i 120 tys. km.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Czy diesel musi się psuć? Zobacz, które silniki omijać szerokim łukiem
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz